Followers

DISCLAIMER

Goofs ini sebenarnya bahan tambah nilai untuk filem tu sendiri dan benda suka-suka di kalangan peminat filem. Goof / bloopers sebenarnya tipikal dalam mana-mana pembikinan termasuklah Hollywood. Harap penonton yang membaca tidak akan menilai kualiti dari sudut goof / bloopers kerana nilai sesebuah filem itu terletak pada kualiti cerita, lakonannya dan bla3.

Orang filem pula tak perlu risau, goof / bloopers filem anda akan didedahkan selepas semua filem habis tempoh wajib tayang. Dan, jika keuntungan filem anda RM11 juta, nilai tu tak akan menyusut jadi RM1 pun jikalau goof / bloopers anda didedahkan. Rasanya bertambah untung ada la kot sebab orang akan tonton di astrofirst ataupun DVD untuk make sure apa yang dikatakan tu betul atau tak.

Wednesday, November 10, 2010

A Nightmare On Elm Street (2010)



A Nightmare On Elm Street, sebuah remake filem ttg Freddy Krueger, sang pembunuh berkuku tajam. Jom tengok beberapa minor mistake yang korang pasti x perasan.

Kotak yang bertulis 1997 (gambar atas) tiba-tiba berubah menjadi kotak bertulis 1996.

Baju Quentin berubah-ubah kedudukan dalam dua syot berbeza.

Buku hitam berubah kedudukan selepas bertukar syot

Yang ni pulak, mungkin x nampak jelas dalam gambar. Tonton filemnya dan cari bahagian ini. Lihat pada titik fokus (kotak) dan perhatikan air yang menitik dari tepian kolam. Anda akan perasan bahawa air itu tidak menitik ke bawah, tetapi naik dari kolam ke atas. Apa yang aku ingin katakan bahawa syot ini adalah 'syot terbalik'. Syot asal adalah air yang menitik dari tepi kolam ke dalam kolam, dan kamera ZOOM OUT. Apabila diterbalikkan, kamera akan jadi ZOOM IN dan tanpa disedari, air yang menitik juga akan jadi terbalik (dari kolam naik ke tepi kolam). Adoi, cuai betul lah! Tengok betul2 lain kali..

No comments: