Followers

DISCLAIMER

Goofs ini sebenarnya bahan tambah nilai untuk filem tu sendiri dan benda suka-suka di kalangan peminat filem. Goof / bloopers sebenarnya tipikal dalam mana-mana pembikinan termasuklah Hollywood. Harap penonton yang membaca tidak akan menilai kualiti dari sudut goof / bloopers kerana nilai sesebuah filem itu terletak pada kualiti cerita, lakonannya dan bla3.

Orang filem pula tak perlu risau, goof / bloopers filem anda akan didedahkan selepas semua filem habis tempoh wajib tayang. Dan, jika keuntungan filem anda RM11 juta, nilai tu tak akan menyusut jadi RM1 pun jikalau goof / bloopers anda didedahkan. Rasanya bertambah untung ada la kot sebab orang akan tonton di astrofirst ataupun DVD untuk make sure apa yang dikatakan tu betul atau tak.

Thursday, November 4, 2010

Senario Asam Garam (2010)

Filem Senario paling boring... huh, jom je aku bawak korang 10 kesilapan kontinuiti dalam filem Hatta Azad Khan nih... Kelakar x jadi, point simple dan x capai tahap.. huh, boring aku tonton..

Baju Cik Hawa tiba-tiba ada peluh.

Kedudukan sudu berbeza dalam dua syot berbeza. Jelas nampak bahawa kuantiti cendol juga berbeza dalam dua syot berbeza.

Cara duduk Odah berbeza dalam dua syot berbeza.

Azlee yang menjawab panggilan di pintu kedai tetiba muncul berbual di tepi keretanya. Cepat sungguh. X sampai satu perkataan, dah sampai kat 4wheel dia.

Pembantu kedai ni letakkan satu kotak atas meja bos dia (gambar atas) dan letakkannya sekali lagi (gambar bawah). Nampak sangat editing x kemas. Jelas kalau dilihat dalam format video. Selain tu, ada juga dua tiga babak lain yang mengalami masalah sama.

Ketinggian air oren (maybe) dalam gelas menurun walaupun tak diminum. botol lada dan kicap juga berubah kedudukan.

Bungkusan keropok Pak Adam yang menghala ke arah Cik Hawa tiba-tiba berubah ke arah kanan skrin dalam close-up syot.

Spek hitam yang berada di dagu Tam, tiba tiba berubah ke leher dalam close-up syot.

Botol lada yang kejap tumbang dan tegak balik berulang-ulang kali dalam syot berbeza.

Kedudukan tangan Lan yang berbeza dalam gambar sebenar dan gambar handycam Amin. Bendera juga tiba-tiba muncul dalam syot handycam Amin. Kedudukan tudung saji dan bakul sudu pula rapat (gambar atas), dan ada jarak (gambar bawah)

8 comments:

Anonymous said...

bersungguh benor tuan tanah kedaung ni cari kesilapan orang lain...takde pekdah pon...kesilapan diri sendiri ada tak dicari sebegini teliti??

cermin2 diri anda dulu

antamuSlim said...

ini namanya kritikan. tanpa kritikan satu2 industri takkan maju. membuka aib sendiri juga ditegah dalam Islam. sial baca dulu clarification yang ditulis atas blog.

orang macam anonymous di atas memang sempit otak.

Anonymous said...

kesalahan yang menggelebah... ape2 ntah.. xde la kesilapan ape pon.. mate ko tajam betol...

Anonymous said...

HAHA! Bagus kerja anda ini . Mungkin satu hari nanti diri anda pula yang akan kene kritik dgn org lain . Good Job man . Usaha tangga Kejayaan .

*beli cermin besar sikit kat TESCO utk lihat muka anda itu ya . Mungkin ada misai yg tinggal sehelai belum dicukur lagi .

grfxdznr said...

Stedi bro kerana teguran yg membina... semoga kesilapan ni diambil berat oleh krew produksi filem. jgn bimbang kalau anda disindir kerana menegur cara ini sebab kita memang perlukan teguran dan pandangan org lain. cuma cara kita menegur itu haruslah dgn diplomasi supaya sampai mesej, bukan emosi yang menghiris hati... wasalam

kainbatiksaya said...

Bagi aku pada anon anon ni kan. Kalau nak bagi kata kata yang konon pedas tu kan. Tunjuk ah diri kamu tuh. tegur berhemah ah sikit.

misSbLurRy said...

aik...benda simple pun leh gado....nie sah2 crew2 filem senario juga nie..ngeh....

Branded Factory Price said...

xpe.. bio diorng btolkn kesilapan masing2.. bkn ape pn.. mybe drng first time kot.. hehe